Hem»Juni 2016»Mötesdeltagaren från framtiden har landat – är du redo?

Mötesdeltagaren från framtiden har landat – är du redo?

0
Delat
Pinterest Google+

Af Fredrik Hermelin, CWT Meetings & Events

Mötestrenden i världen växer fort. I Europa kommer tilläxten under 2016 att ligga på 12%*. En av många anledningar är ett ökat globalt interaktions- och kommunikationsflöde som bjuder in till mer innovation och kunskapsutbyte. Även politiska omständigheter, globala kongresser och sportevenemang driver på fler möten.

Utvecklingen sker i rask takt och allas tid är viktig och värdefull. Detta sätter företagen och deras mötesarrangörer under hård press.

 

Maximalt värde

Vid varje planerat fysiskt möte, måste ett maximalt värde säkerställas för deltagaren. Riskreducering, ”Compliance” och kostnadseffektivitet är områden som står högt på den upphandlingsansvarigas lista av brådskande behov.

Med det intensiva informationsflödet, delning av data, utbyte på sociala nätvärk, interaktion via videomöten och olika chatprogram, har förväntningarna på de personliga mötena skruvats upp. Möteseffektivitet har blivit en ännu viktigare investering för företagen.

Ingen har råd att hålla möten som inte på ett eller annat vis leder till förändring i form av ändrat agerande, bättre resultat eller ny kunskap. Att mäta resultat och ROI på mötena blir då en värdefull aspekt av mötesinvesteringen. Mötesdeltagarna kräver intressant innehåll och behovet för interaktion och engagemang är idag mycket högre än tidigare.

 

Framtiden är nu!

Den nya generationen, de så kallade ”millennials”, står redan klara i kulisserna med en kultur som på alla sätt präglas av ny teknologi. Denna generation förväntar sig att finna information om allt, överallt och ögonblickligen. Allt skall vara tillgänligt med ett knapptryck, annars har du tappat dem. Mötesdeltagarna förväntar sig, att deras data blir lagrad för multi-användning i profiler och att den informationen finns tillgänglig även nästa gång den behövs. Integriteten utmanas då smartphones tillåter alla att ”snappa, posta, share och like” bilder och ljudinspelningar av allt och alla. Behovet av att vara online är starkare än något annat, det har blivit en nödvändighet att vara uppkopplad var vi än är. Information måste alltid vara aktuell och konstant uppdaterad. Det är bara det senaste som gäller, och detta avspeglas också i möteskulturen: Tankar och idéer skall finnas och delas, snabbt och enkelt.

Att skapa tillfällen för att dela feedback och kommentarer på ett effektivt sätt är nyckeln till ett lyckat möte och på så vis även nyckeln till utveckling. Mötesdeltagare älskar när det surrar om ett ämne, användning av sociala medier är då ett måste. Låt dem #hashtagga, posta på Instagram och Twitter om sina upplevelser.

 


CWT Meetings & Events listar top-10 kraven från den ”Framtida Mötesdeltagaren”:

  1. Använd online mötesregistrering
  2. Agenda, innehåll, plats, kartor och kontaktinformation skall vara tillgängligt och uppdaterat via mobila appar eller webbaserat
  3. Se vem som deltar i ett möte, och gör det möjligt för mötesdeltagarn att interagera före, under och efter mötet
  4. En uppdaterad informationsström är en viktigt del i att driva engangemang
  5. En survey före mötet ökar medvetenheten kring ämnena och förbereder deltagarna
  6. Omröstningar under mötet fångar individuella åsikter – enkelt, diskret och anonymt
  7. Valet av en ”Eco-friendly” mötesplats
  8. Mat och dryck skall ha fokus på ”brain food”, vara lokalt producerat, ekologiskt, innovativt och sunt
  9. Sociala medier som t ex intern Yammer, Facebook, Twitter, Instagram kommer att sprida engagemang och inspiration (Detta kan bli både positivt och negativt, beroende på mötet)
  10. Videodokumentation och live streaming blir integrerat i vardagen

 

fremtidens-moededeltager-cwt-connect1

 

Tidigare artikel

Abu Dhabi välkomnar dig

Nästa artikel

Därför bör du alltid beställa din resa via din affärsresebyrå