Hem»Juni 2017»Framtidens hotell

Framtidens hotell

Heike Hucht

0
Delat
Pinterest Google+

 


 

Om du reser mycket, så är din hotellvistelse mer än bara ett ställe där du bor över natten. Det måste också finnas utrymme för arbete, komfort och flexibiltet. Allt detta har morgondagens hotell redan – samt en hel del annat.

 


 

En ljusstrimma visar vägen till rätt rum, runt dörren finns blinkande belysning i blått, grönt eller rött, allt efter dina önskemål. Din smartphone fungerar inte enbart som kompass eller dörröppnare, den kan också användas till att reglera rumstemperatur, belysning och doftintryck. Gardiner kan fjärrstyras och fönstrena kan förvandlas till stora skärmar med information. Sängen styrs också från mobilen och ett swipe över displayen gör så att du vaggas försiktigt till sömns.

 

 

Det forskas

Det låter som en scen från en science fiction-roman, det är lika aktuellt som det är spännande och det forskas för brinnande livet inom området. I åtta år har det tyska Fraunhofer-Institut für Arbeitswirtschaft und Organisation (IAO) forskat i hur framtida hotell kan se ut och vilka möjligheter det finns inom kommunikations- och informationsteknologin. Hur kan man få ihop verkligheten med den virtuella världen. I Duisburg har man t ex skapat ett innovationscenter kring ”Hotellvistelse anno 2020”, och i Stuttgart har forskarna byggt upp reception och lobby, i det de kallar ”Urban Living Lab”.

 

Resenärernas krav ökar

För att intergrera teori med praktik så samarbetar forskarna med hotellbranschen och reseindustrin. Workshops och undersökningar ger svar på en del av frågeställningarna. Till exempel visar en undersökning som företaget Fraunhofer IAO gjort bland 3.400 gäster, att fler och fler resenärer är angelägna om att kunna utforma sin vistelse individuellt. Nästan hälften vill kunnna välja ett specifikt hotellrum, redan innan de är framme – precis som man väljer sittplats på flyget.

 

Det ökande kraven bland medarbetare som reser mycket bekräftas även i studien ”Business Travel 2016”, som har tagits fram på uppdrag från det tyska reseförbundet DRV. Här framgår det: Behoven ökar med antalet resenärer. För 85 procent av det 220 tillfrågade, är det viktigt att de enkelt kan arbeta i hotellrummet, för att kunna ta sig an arbetsuppgifter under resans gång och på så sätt slipper att det läggs på hög när de kommer hem igen.

 

Test av prototyp för framtidens hotell

”Affärsresenärer – som är vana vid modern teknik och att data och uppkoppling ständigt finns tillgänglig – förväntar sig att hotellen förstår deras mobila arbetsvanor”, sammanfattar forskarna från Fraunhofer IAO.

 

Undersökningen visar också på ett dilemma: Även om de tillfrågade är starkt kritiska till den ofta tidskrävande check-in- och check-ut proceduren, önskar tre fjärdedelar ändå ett personligt välkomnande. En hårfin balansgång. Men detta har också testats:
På Hotel Schani i Wien har man sedan 2015 testat hur så uppenbara motsatser kan förenas. Här kan gästerna både checka in personligen i receptionen samt med hjälp av sin smartphone. Under vistelsen fungerar telefonen dessutom som en mobil kommandocentral – prototypen bygger på knowhow från Fraunhofer IAO. Gästerna kan via sin telefon både boka vistelsen online och välja i vilket av de de 135 rum de önskar att övernatta i. Check-in och dörrupplåsning fungerar likaså digitalt. Komforten under vistelsen har också förbättrats utifrån forskningsresultaten. Exemplevis finns det en sensor i madrassen, som styr ljusstyrkan i rummet. Hotellet rymmer även nya möjligheter, som ”pop-up-arbetsplatser”. Du kan välja att sitta för dig själv och arbeta men även tilsammans med andra, då lobbyn rymmer en coworking-area med 20 platser.

 

 

Alltid leende receptionister

Hotellexprimentet har bevakats noga, en del erfarenheter börjar användas kontinuerligt men hela projektet fortsätter fram till oktober 2017. Men medan många av tjänsterna fortfarande är en vision i Europa, finns det andra städer i världen där man kommit ett snäpp längre fram i den teknologiska utvecklingen. Exemplevis kan du på Henn-na Hotel nära Nagasaki i Japan öppna och låsa dörren till hotellrummet med hjälp av kamera och ansiktsscanning. Hotellet är det första robothotellet i världen. Istället för levande medarbetare av kött och blod så blir du i receptionen bemött av så kallade actroider – elegant klädda robot damer, alltid med ett leende och som behärskar fyra språk. Men man undrar om de verkligen förstår och känner vad du vill? Räknas det som ett ”personligt välkomnande” – en av de stora önskemålen från deltagarna i den tyska Faunhofer IAO-undersökningen? Teknologi är bra, men allt tyder på att den mänskliga servicen och ögonkontakten fortfarande är viktig.

 

Tidigare artikel

48 timmar i Tokyo

Nästa artikel

This is the most recent story.